Балалар-жасөспірімдердің бос уақытын ұйымдастыру
(Қосымша білім беру жүйесінің педагогтеріне арналған әдістемелік құрал)
Бос уақыт-бұл олардың балалар өмірінің бір түрі. Бос уақыттың мазмұны-бұл балалардың хоббиі, қызығушылықтары, хоббиі элементтерінің жиынтығы. Құрылымдық элементтерге.Бос уақыттың мазмұнына мыналар жатады: кино, теледидар, техникалық шығармашылық, қолданбалы жұмыс, көркем шығармашылық, кітаптар, экологиялық қызмет, спорт, театр, музыка, туризм, коллекция және т. б. ғылым шамамен ашады бос уақыттың қырықтан астам негізгі компоненттері. Әр элементтің өзіндік формалары, вариациялары, модельдері бар.
Мазмұны бойынша балалардың бос уақытын бірқатар топтарға бөлу керек.
Бірінші топ-баланың әртүрлі күштерін қалпына келтірумен байланысты. Оған таза ауада серуендеу, спорт, демалыс кештері, ойын-сауық, ойындар кіреді.
Екінші топ-бос уақыт эрудицияның жоғарылауымен, рухани құндылықтармен таныстырумен байланысты. Оған оқу, фильмдер мен телешоуларды көру, көрмелерге, мұражайларға бару, саяхаттау, жол жүру және т. б.
Үшінші топ - рухани күштер мен қабілеттердің дамуымен, белсенді шығармашылық қызметпен байланысты. Бұл бос уақыттың мазмұнына ғылыми-зерттеу қызметі, көркем-театр, техникалық, спорттық-ойын, қолданбалы қызмет жатады.
Төртінші топ-қарым-қатынас қажеттілігін жүзеге асырады. Бұл топқа кездесу кештері, билер, дискотекалар, шығармашылық бірлестіктер, клубтар, үйірмелер кіруі керек.
Бесінші топ-балалардың мақсатты шығармашылық оқуымен байланысты. Бұл-баратын лагерьлер, байқаулар, конкурстар, демалыс бірлестіктері, туристік жорықтар, актив мектептері және т. б.
Кейбір демалыс топтарының сипаттамаларына тоқталайық.
Спорт, қозғалыс қызметі
Қозғалыс төзімділік, күш, жылдамдық, ептілік сияқты маңызды жеке қасиеттерді қалыптастырады. Спорттық ойын-сауыққа мыналар кіруі керек: шаңғы, коньки, жүгіру, велосипед, скейтборд және роликтер. Олардың барлығы балалар, жасөспірімдер және ересектер арасында өте танымал. Қызығушылықты ескере отырып, әртүрлі спорттық іс-шаралар ұйымдастыруға болады. Мысалы, жүгірушілер күні, кросс, кіші олимпиада ойындары, спорттық жекпе-жек, спорттық КВН және басқалары. Спорттық ойын-сауықты пайдаланудың аталған нұсқаларын ересектер немесе үлкен балалар ұйымдастырады. Алайда, балалар өздері, ересектердің көмегінсіз осындай жарыстар ұйымдастырады.
Би
Би арқылы барлық ұрпақ өтеді. Би дененің мүсінін, пластиканы, жүрудің жеңілдігі мен еркіндігін, сымбаттылығын дамытады. Бос уақытында биді қолданудың көптеген модельдері бар. Бұл би кеші, би байқауы, спорттық би байқауы, би балы,би карнавалы, би жанрлары фестивалі және басқалар.
Музыка
Туғаннан бастап балалар музыканың дыбысын тыңдайды, қарқынға,ырғаққа сезіне алады. Музыка балалардың бос уақытында жетекші орындардың бірін алады. Әр бала өз мүдделеріне сәйкес музыканы таңдайды. Жанға, биге, музыкаға, қарым-қатынасқа арналған музыка. Гитара дыбысы (авторлық ән), рок музыкасы, классикалық музыка, рэп және басқа музыкалық жанрлар балаларды, жасөспірімдерді, жастарды тартады. Әр ұрпақтың өзіндік музыкасы, өзіндік стилі бар.Музыка керемет, өйткені музыка адамдарды біріктіреді, ұйымдастырады. Сіз музыканың мүмкіндіктерін әртүрлі авторлық ән фестивальдерінде, би кештерінде, музыкалық викториналарда, музыкалық рингтерде, концерттерде және музыка мазмұны болатын бос уақытты ұйымдастырудың көптеген басқа түрлерінде пайдалана аласыз.
Туризм
Бұл-демалу үшін және танымдық мақсаттармен, сондай-ақ спорттық сипаттағы ұйымдастырылған саяхаттар. Туризм-балалардың бос уақытының ең көп таралған және сүйікті түрі. Табиғат адамға қуат береді, терең рухани тәжірибеге ықпал етеді, әсерді байытады. Туристік серуендеуде жаяу, сумен, таумен, велосипедпен жүруге болады. Олар бір және бірнеше күнге созылуы мүмкін.Жаяу серуендеу балаларды іске асырудың ерекше мүмкіндіктерін, бостандықтың ерекше өрісі балаларды өмірге таңдануға, табиғаттың сұлулығына таңдануға үйретуді қамтамасыз етеді.
Бос уақыттың мазмұны көп қырлы, сондай-ақ көп қырлы адамның мүдделері, хоббиі.
Балалармен жұмыс жасауда олардың тілектерін түсіну және қабылдау, балалардың әртүрлі қызығушылықтарын жүзеге асыру және шығармашылық іске асыру үшін қолайлы жағдайлар жасау маңызды.
Педагогикада әдістердің оқыту және тәрбиелеуде көптеген анықтамалары мен жіктелімдері бар. Әр әдіс мұғалімнің тәжірибесіне және оның кәсіби қызметінің жеке стиліне байланысты әр түрлі жүзеге асырылады.
Әдісті жүзеге асырудағы айырмашылықтар жалпы әдістің бөлігі болып табылатын және мұғалімнің нақты әрекетін білдіретін тәрбие әдістерімен сипатталады. Осыған сәйкес ғалымдар әдісті мақсатқа жету үшін қолданылатын әдістер жүйесі ретінде анықтайды.
Баланың бос уақытын ұйымдастыруда балалармен ынтымақтастық пен бірлесіп жұмыс істеудің келесі әдістерін бөліп көрсетуге болады:
Балалардың барлық жоғары деңгейлерді дамытатын ойын әдістері баланың психикалық функциялары қызығушылығына негізделген. Ойын әдістері ойындар мен ойын жаттығулары арқылы жүзеге асырылады. Ойын ойын емес әрекеттің бір түрі, ойын емес істің элементі бола алады, яғни.оқыту нысаны болуы мүмкін. Бұл жағдайда ойын балалардың танымдық белсенділігін ынталандырады, оларды шындықтың әртүрлі құбылыстарын білу процесіне қызықтырады. Ойын, ертегі, мультфильм сияқты, баланың өмірінде бірнеше рет қайталанады, оның тәрбиелік тренингіне айналады.
Театрландыру әдістері балалардың шығармашылық қиялын, актерлік дағдыларын дамытуға және олардың рөлмен белгіленген әртүрлі әлеуметтік қатынастарға түсу қабілеттерін қалыптастыруға ықпал етеді. Театрландыру әдістеріне қайта түрлендіру және еліктеу жатады. Театрландыру әдісі костюмдер, қарым-қатынастың арнайы сөздігі, бос уақыт аксессуарлары, рәсімдер арқылы жүзеге асырылады. Театрландыру балаларды өмірдің әртүрлі тақырыптарымен таныстырады.
Жарыстық әдістер балалардың физикалық белсенділігін, ептілігін, төзімділігін және салауатты бәсекелестік рухын дамытады. Бәсекелестік әдістерге физикалық және интеллектуалдық мазмұндағы жарыстар жатады.
Жарыс баланың шығармашылық қызметінің барлық салаларына таралады.
Жарыс бәсекеге қабілетті тұлғаның қасиеттерін қалыптастыруға ықпал етеді. Бұл әдіс баланың көшбасшылыққа, бәсекелестікке деген табиғи бейімділігіне негізделген.
Жарыс барысында бала жолдастарымен қарым-қатынаста белгілі бір жетістікке жетеді, жаңа әлеуметтік мәртебеге ие болады.
Импровизация әдістері шығармашылық кәсіпкерлікте және балалардың шығармашылық күштерін жандандыру. Импровизация-саналы емес және алдын-ала дайындалмаған әрекет, экспромт. Ол адамды практикалық және шығармашылық кәсіпкерлікке жетелейді. Импровизация балалар үшін өте маңызды Имитациялық мінез-құлық механизмін қамтиды. Импровизация өнері-өнердің туындысы, шығармашылық күш. Біреуінің мысалы екіншісінің мінез-құлық моделіне енеді!
Тікелей педагогикалық ықпал ету әдістері оқушының дереу немесе кешіктірілген реакциясын және оның өзін-өзі тәрбиелеуге бағытталған тиісті әрекеттерін қамтиды.
Жанама педагогикалық ықпал ету әдістері баланың өзін-өзі жетілдіруге, мұғалімдермен, жолдастармен, қоғаммен қарым-қатынас жүйесінде белгілі бір позицияны дамытуға тиісті көзқарасы қалыптасатын қызметті ұйымдастыруда осындай жағдай туғызуды қамтиды.
Сендіру әдістері қандай да бір тұжырымдаманың, моральдық ұстанымның, болып жатқан жағдайды бағалаудың ақылға қонымды дәлелін ұсынады. Ұсынылған ақпаратты талдай отырып, оқушылар тұжырымдама мен пайымдауды емес, қорытындының қисындылығын қабылдайды.
Бос уақытты ұйымдастыру мұғалімнен шығармашылық талап етеді балаларды тәрбиелеу мен оқытудың әртүрлі әдістерін модельдеу.Әдістерді таңдау бос уақыттың мазмұнына, тәрбиеленушілердің жасына, бос уақытты ұйымдастырудың қолданылатын түріне байланысты.
Бос уақытты өткізу ынтымақтастық пен шығармашылық позицияларына негізделген. Бұл позициялар сенімді қарым-қатынасты білдіреді. Қарым-қатынастың негізі серіктестерге серіктестің ұстанымын түсінуге, қабылдауға және өз пікірлерін қорғауға мүмкіндік беретін тұлғааралық қарым-қатынас болып табылады.
Қарым-қатынастың сәтті дамуына педагогикалық әдістер ықпал етеді, бұл мұғалімге балаларда қарым-қатынас дағдыларын дамытуға мүмкіндік береді. Балада әртүрлі өмірлік дағдылар мен икемділігін қалыптастыруға мүмкіндік беретін әдістер: "рөлдік маска". Оқушы белгілі бір рөлге кіруге және енді өз атынан емес, тиісті кейіпкердің атынан сөйлеуге шақырылады; "үздіксіз пікір эстафетасы". Оқушылар берілген тақырып бойынша"тізбек бойынша " сөйлейді: кейбіреулері бастайды, басқалары жалғастырады, толықтырады, нақтылайды.Қарапайым пайымдаулардан (ең бастысы әр оқушының ұсынылған талқылауға қатысуы болған кезде), алдымен тиісті талаптарды қойып, содан кейін оқушылардың проблемалық мәлімдемелеріне көшу керек; "өзін-өзі ынталандыру".Топтарға бөлінген оқушылар бір-біріне қарсы сұрақтардың белгілі бір санын дайындайды. Қойылған сұрақтар мен оларға жауаптар кейін ұжымдық талқылауға жатады."Берілген тақырып бойынша Импровизация".Оқушылар мұғалім белгілеген тақырыпқа еркін импровизация жасайды (модельдеу, құрастыру, сахналау, әдеби, музыкалық және басқа эскиздер жасау, түсініктеме беру, тапсырмалар әзірлеу және т.б.). "Еркін тақырыптағы импровизация" қабылдаудан айырмашылығы, бұл жағдайда оқущылар шығармашылық жағдайға қойылады, ал мұғалім біртіндеп "Қиындық жолағын"көтере алады.
Жеке тұлғаны жан-жақты дамытуға бағытталған балалар мен жасөспірімдердің көптеген іс-әрекеттері бар. Бұл түрлерді балалар мен жасөспірімдердің қызығушылықтары мен жасына қарай таңдауға болады.
Дайындаған:
Қамза Ш.Д.